Get Adobe Flash player

"Pomyślcie, to nic nie boli."

Październik 2020
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Dzisiaj 0

Wczoraj 485

Miesiąc 8516

Wszystkie 304710

 

Inspektor Ochrony Danych:

Agnieszka Marciniak

tel.+48-91-852-20-93

iod@spnt.pl

 

RODO-informacje


 

Pamiętajcie, iż w zaistniałych okolicznościach, uczucie strachu jest zupełnie naturalne i zrozumiałe, dlatego Drogi Rodzicu!

 

Obserwujmy – siebie i nasze dzieci. Nie tylko pod kątem infekcji, ale i tego, jak emocjonalnie radzimy sobie z otaczającą rzeczywistością. Jak reaguje na tę sytuację, jak reaguje na nas? Czy dopytuje? Czy unika rozmów? Czy sądzi, że musi nas chronić i robi dobrą minę do złej gry? A jak my się zachowujemy? Czy epidemia, zagrożenie jest stale obecne w naszych rozmowach?

Bądźmy gotowi do rozmowy - przygotujmy sobie zestaw kilku rzetelnych faktów, którymi możemy się z naszym dzieckiem podzielić. Czasem trzeba będzie powtórzyć je wielokrotnie. Bądźmy gotowi na konfrontację. Bądźmy w tych rozmowach spokojni, opanowani i rzeczowi. Jeśli sami jesteśmy kłębkiem nerwów i mimo szczerych chęci nie udaje się nam zachować spokoju, zastanówmy się, kto z naszego otoczenia mógłby taką rozmowę przeprowadzić? Fajnie, jeśli jest to osoba bliska. Naprawdę psycholog jest ostatnią osobą w tej kolejce. Wizyta u specjalisty może tylko nasilić różne lęki.

Mówmy szczerze: "Nie wiem" - "ile to będzie trwało?”, "czy wszyscy zachorujemy?”, "kto pierwszy umrze z naszej rodziny?”. Takie pytania mogą szokować, złościć. Zachęcamy do tego, by cieszyć się, że dzieci traktują nas jako ważne źródło informacji. Szczerość zawsze buduje zaufanie.

Rozmawiajmy, jak radzić sobie z lękiem – to bardzo ważna wiedza. Opowiedzmy dzieciom, co my robimy, żeby trudne myśli nie zapanowały w naszej głowie (czytanie książek, oglądanie komedii, gry).Pytajmy, co im pomaga. Dzieci są w tym bardzo kreatywne i mogą nas zaskoczyć super pomysłami. Zastanówmy się, co możemy wspólnie robić, aby zachować dobry nastrój. Szczerze rozmawiajmy o tym, że i my dorośli przeżywamy trudne emocje, ale znamy sposoby, aby z nimi sobie radzić. W tych rozmowach ważne jest zachęcanie do tropienia lęków niewypowiedzianych – czasem to, co dzieci mają w głowie jest dużo straszniejsze od rzeczywistości. Kiedy taki lęk ujrzy światło dzienne, traci na swojej mocy, no i można się nim zaopiekować (to trochę jak z koszmarami sennymi). Jeśli to jest możliwe, dajmy dziecku czas na płacz, złość i inne trudne emocje.

Wskazujmy na czasowość pewnym ograniczeń czy rozwiązań - szczególnie dla nastolatków, obecna sytuacja może być bardzo trudna. Mogą mieć poczucie zamachu na ich podstawowe prawa i ograniczanie wolności. Rozmawiajmy z nimi o tym. Pokazujmy terminowość tych rozwiązań i to, czemu one mają służyć.

Bądźmy odpowiedzialni – ta sytuacja może być świetną lekcją empatii, wrażliwości i właśnie odpowiedzialności za wspólnotę: rodzinną, klasową, sąsiedzką. Nasze zachowania przecież przekładają się bezpośrednio na rozprzestrzenianie wirusa, a więc na życie i zdrowie innych ludzi. Rozmawiajmy o tym z naszymi dziećmi.

Nie oszukujmy - starajmy się być spokojni – nie panikujmy. Jednak, kiedy rozmawiamy o rzeczach trudnych, ulegamy emocjom, a przyłapuje nas na tym młody człowiek i zadaje pytanie, co się stało, nie odpowiadajmy, że nic. Takie ucinanie rozmowy, tworzenie tajemnic, jest pożywką do karmienia lęków.

Zadbajmy o potrzeby dzieci – tak jak my potrzebujemy porozmawiać z bliskimi, koleżanką czy kolegą, nasze dzieci również tego kontaktu potrzebują. Zadbajmy o to. Rówieśnicy są strasznie ważni. Pamiętajmy o nowych technologiach – to dobry moment, żeby z nich również korzystać.

Uczmy się razem zdrowych nawyków - i bądźmy wzorem do naśladowania. Pokażmy i przećwiczmy, jak myć ręce, jak zasłaniać usta, jak dbać o wypoczynek, odpowiedni sen i dobry nastrój.

Zadbajmy o innych - a może w tej trudnej sytuacji spróbujemy zająć się czymś użytecznym? Może razem z dzieckiem wesprzemy słabszych, którzy potrzebują naszej pomocy; 

Pedagog i Psycholog szkolny

 

 

KTO MOŻE SKORZYSTAĆ Z POMOCY

W roku szkolnym 2016/2017 pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym do kształcenia specjalnego skierowana zostaje do uczniów:

  • słabowidzących,
  • niesłyszących,
  • słabosłyszących,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona powyżej,

- posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczęszczających w roku szkolnym 2016/2017 do:

- klas VI szkół podstawowych,

- klas III gimnazjów,

- szkół ponadgimnazjalnych: zasadniczych szkół zawodowych, liceów ogólnokształcących, techników lub szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów zupośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, lub do klas VI ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, klas III-VI ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia , klas III-VI ogólnokształcących szkół sztuk pięknych, klas III
i VI-IX ogólnokształcących szkół baletowych lub liceów plastycznych.

 

Wszelkie informacje o programie u pedagoga szkolnego (gabinet 112) lub na stronie internetowej Kuratorium Oświaty (www.kuratorium.szczecin.pl).

W związku z programem „Szczecin Przyjazny Rodzinie” informujemy, iż jest możliwość bezpłatnego wypożyczenia podręczników oraz materiałów ćwiczeniowych w roku szkolnym 2016/2017 dla uczniów klas VI, pochodzących z  rodzin wielodzietnych  (rodziny posiadające troje dzieci lub więcej). Rodzina musi posiadać Szczecińską Kartę Rodzinną.

 

Zainteresowanych prosimy o zgłoszenie się do gabinetu pedagoga (112) po wnioski.
Wnioski można pobrać również z Internetu (www.przyjaznyrodzinie.szczecin.pl).

Termin złożenia wniosków (wraz z kserokopią Szczecińskiej Karty Rodzinnej ucznia) upływa w dniu 17 czerwca.

Informujemy, że dotychczasowe warunki bezpłatnego udostępniania uczniom podręczników w ramach Programu Szczecin Przyjazny Rodzinie ulegną zmianie. Wyposażenie dotyczyć będzie tylko podręczników i materiałów ćwiczeniowych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie kształcenia ogólnego. Podręczniki i materiały ćwiczeniowe dostępne będą dla uczniów klas III, V i VI. Uczniowie pozostałych klas będą wyłączeni z programu ze względu na korzystanie z bezpłatnych podręczników i materiałów ćwiczeniowych (w ramach ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty).

Ponadto pomoc kierowana jest do uczniów uczęszczających do publicznych szkół podstawowych, pochodzących z rodzin posiadających troje lub więcej dzieci, którzy nie korzystają z rządowych programów wyrównywania szans edukacyjnych np. „Wyprawka szkolna”.

Rodzic, który posiada Szczecińską Kartę Rodzinną i chciałby skorzystać z takiej formy wsparcia winien złożyć w szkole poprawnie wypełniony i podpisany „Wniosek o bezpłatne udostępnienie podręczników szkolnych z zasobu bibliotecznego szkoły w ramach Programu Szczecin Przyjazny Rodzinie” (dostępny w gabinecie pedagoga szkolnego lub na stronie internetowej www.przyjaznyrodzinie.szczecin.pl)

Informujemy,  iż podręczniki będą wydawane tylko z zasobów bibliotecznych szkoły.

                                                                                                                                                    Pedagog szkolny

"Najważniejszą wartość mają listy, w których ktoś pisze, czego nie może powiedzieć rodzicom albo nie wolno powiedzieć w szkole. To, o czym dzieci mówią między sobą, a  teraz mają możność szczerze powiedzieć, bez wstydu i strachu, że je wyśmieją."                                                               Janusz Korczak

Od teraz w naszej szkole uczniowie będą mogli podzielić się problemami i spostrzeżeniami również w sposób nieco mniej konwencjonalny, poprzez zainstalowaną tuż obok gabinetu pedagoga szkolnego (gabinet nr 112) specjalną skrzynkę zaufania, do której dzieci oraz rodzicie z naszej szkoły będą mogli wrzucać listy dotyczące wszystkiego, czego nie lubią, czego się obawiają, co ich niepokoi, o czym boją się powiedzieć wprost: o kolegach, nauczycielach, o sobie. 

Czytaj więcej: "Niebieska skrzynka pomocy"